United Islands of Prague - Udržitelná vize pro roky 2021–2024
VIZE
United Islands of Prague je festival, který si uvědomuje svůj potenciál, ale i svůj dopad a naší vizí je se stát opravdu udržitelným festivalem, který bere v potaz hlavní pilíře udržitelnosti - ekonomický, sociální, environmentální i kulturní.
Aktivity, které jsme započali uskutečňovat v minulosti, chceme dále rozvíjet, obohacovat náš program i fungování festivalu o další a inspirovat tak naše spolupracovníky, partnery, ale hlavně návštěvníky k menším (i větším) změnám v jejich chování a k přístupu k nahlížení na to, co dělají.
Do této naší vize patří hlavně oblasti odpadů a cirkulární ekonomiky, dopravy, gastronomie, vzdělávání a inovací.
Doufáme, že se společně s námi budete inspirovat, učit a experimentovat a pomůžete nám k rozvoji našich cílů. Uvědomujeme si, že ne vše půjde hned a na 100 %, ale každou naši snahu (i případnou nedokonalost či pochybení) vnímáme jako krok kupředu k pozitivní změně. Je to proces, ve kterém se všichni učíme a postupně zdokonalujeme, a proto doufáme, že nás v těchto snahách podpoříte, budete shovívaví, ale zároveň akční.
AKČNÍ PLÁN
V roce 2021 jsme na festivalu začali s …
Odpady a cirkulární ekonomika
- Třídění odpadu na festivalu s pomocí firmy trashbins
- Na místě tříděné a dobře dostupné koše pro účastníky festivalu
- Používání rozložitelného nádobí všemi stánkaři
- Speciální koše na toto nádobí pro stánkaře i účastníky festivalu
- Prezentace Kokoza ohledně kompostování odpadů na festivalu
- Vratné kelímky NickNack
- Zákaz rozdávání letáků na festivalu partnery, festivalová produkce bez tisku jakýchkoliv propagačních letáků
- Prezentace Slow Femme na téma udržitelné módy pro účastníky festivalu
Snižování uhlíkové stopy
- Možnost kompenzovat uhlíkovou stopu své účasti na festivalu pomocí zakoupení Partner Passu
- začátek spolupráce s Nano Energies, Změnou k Lepšímu, M-Ocean, Univerzitami a dalšími udržitelnými partnery a prozkoumání možností, jak uhlíkovou stopu měřit
- doprava festivalového týmu pomocí Rekol
- minimalizace letících kapel, doprava primárně dodávkami, nebo hromadnou dopravou
- kampaň jeďte na festival hromadnou dopravou ve spolupráci s DPP
Gastronomie, nápoje a stánkaři
- 30 % zapojených gastro subjektů je vegetariánských
- 50 % zapojených gastro subjektů nabízí vegetariánské alternativy
- Zapojené gastro subjekty spadají do kategorie BIO, lokální a od malých podnikatelů
- Zapojené gastro subjekty měly rozložitelné, recyklovatelné nádobí dle vlastního výběru
- Navázána spolupráce s Refork na slevu 30 % pro prodejce na jejich udržitelné nádobí
Prezentace cílů udržitelného rozvoje za účelem inspirace účastníků festivalu
- Vznik konceptu Ostrovy Inspirace, tedy nehudebního programu zaměřujícího se na ukázku aktivit subjektů zaměřujících se na cíle udržitelného rozvoje
- Navázána spolupráce a ambasadorství s Asociací společenské odpovědnosti, Skautským Institutem, Skauty na Dřeň, Loono, Konsent, Kokoza, Slow Femme a dalšími
- Panelové diskuze, přednášky, workshopy a besedy na téma udržitelnost, diverzita a propojování
V roce 2022 jsme naše fungování obohatili o…
Odpady a cirkulární ekonomika
- Třídění všech odpadů na festivalu s pomocí spolehlivého dodavatele
- Na místě tříděné a dobře dostupné koše pro účastníky festivalu
- Používání rozložitelného, nebo recyklovatelného nádobí všemi stánkaři
- Speciální koše na toto nádobí pro stánkaře i účastníky festivalu
- Možnost pro účastníky festivalu vyzkoušet si proces kompostování odpadů s Kokoza na festivalu
- Omezení používání plastových lahví u crew, interpretů a organizátorů, tzn. 1 znovupoužitelná plastová láhev na 1 osobu z crew, interpretů a organizátorů
- Prodej udržitelného merche ze starých brandingů (wingy, stage, infověž) festivalu- ledvinky, držáky na plastové lahve, atd
- Opět recyklace festivalového brandingu do merche na ročník 2023
- Vratné kelímky NickNack
- Vytvoření speciálního plechového piva United Islands, který si účastníci mohou zakoupit a na místě zrecyklov.
- Zákaz rozdávání letáků na festivalu partnery, festivalová produkce bez tisku jakýchkoliv propagačních letáků
- Uspořádání SWAPU, tedy možnosti vyměnit své oblečení ve spolupráci s organizací Slow Femme
- Motivace stánkařů a technické produkce, aby využili zdroje z nového skladu uměleckého materiálu za odvoz - ART RE USE
Snižování uhlíkové stopy
- výzva pro účastníky festivalu na dopravu pěšky, na sdílených kolech, nebo MHD
- sdílená festivalová hra s motivací přijít na festival pěšky, na kole, nebo MHD
- ukázka udržitelné sdílené elektromobility na festivalu (ve spolupráci s Rekola, B-Rider a další)
- sleva na udržitelnou elektromobilitu pro účastníky festivalu
- doprava festivalového týmu na místě pomocí Rekol, případně jiných udržitelných prostředků
- možnost pro účastníky v jednotlivých aktivitách na festivalu kompenzovat svou uhlíkovou stopu
- rozšíření spolupráce s DPP a větší medializace kampaně ‘’Na akce v Praze cestujte pražskou MHD’’
Gastronomie, nápoje a stánkaři
- Všechny gastro subjekty používají pouze BIO výrobky
- Všechny gastro subjekty používají pouze Refork rozložitelné, recyklovatelné nádobí, případně nádobí jiné schválené značky
- Na místě máme odběrné místo pro Refork nádobí a názornou ukázku zpracování a recyklace, všechno nádobí na místě vybíráme zpátky
- 50 % zapojených gastro subjektů je vegetariánských
- 80 % zapojených gastro subjektů nabízí veganské alternativy
- Zapojené gastro subjekty stále spadají do kategorie lokální a od malých podnikatelů
- Zapojené gastro subjekty třídí odpad
- Navázaná spolupráce s BezObalovým obchodem, nebo BezObalu, motivace prodejců k bezobalovému nákupu a dohodnutá spolupráce s obchodem formou slevy
Prezentace cílů udržitelného rozvoje za účelem inspirace účastníků festivalu
- Pokračování v úspěšném konceptu Ostrovy Inspirace, tedy nehudebního programu zaměřujícího se na ukázku aktivit subjektů zaměřujících se na cíle udržitelného rozvoje
- Pokračování spolupráce s Asociací společenské odpovědnosti, Skautským institutem, Skauty na dřeň, Loono, Konsent, Kokoza, Slow Femme a dalšími
- Panelové diskuze, přednášky, workshopy a besedy na téma udržitelnost, diverzita a propojování
- Propojení nehudebních témat s hudebními fanoušky pomocí ambasadorů, tedy vystupujících interpretů a umělců, kteří se v rámci marketingové kampaně budou vyjadřovat k jednotlivým cílům udržitelného rozvoje, které jsou jim nejbližší a tím zajistí větší šíření této myšlenky
- Vytvoření info online grafiky pro crew, interprety i účastníky festivalu s tipy jak se chovat co nejudržitelněji (nezahazovat láhev od vody, třídit odpad, nezahazovat nedopalky od cigaret, koupit si speciální festivalový kelímek, )
V roce 2023 bychom chtěli…
Odpady a cirkulární ekonomika
- Třídění všech odpadu na festivalu s pomocí spolehlivého dodavatele
- Na místě tříděné a dobře dostupné koše pro účastníky festivalu
- Používání rozložitelného nádobí všemi stánkaři
- Speciální koše na toto nádobí pro stánkaře i účastníky festivalu
- Možnost vyzkoušet si proces kompostování odpadů s Kokoza na festivalu
- Omezení používání plastových lahví u crew, interpretů a organizátorů, tzn. 1 znovupoužitelná plastová láhev na 1 osobu z crew, interpretů a organizátorů
- Konec prodeje plastových lahví pro účastníky festivalu, alternativní řešení pomocí cisteren s vodou
- Prodej udržitelného merche ze starých brandingů (wingy, pojmenování stage, infověže) festivalu na festivalu - ledvinky, držáky na plastové láhve atd
- Opět recyklace festivalového brandingu do merche na ročník 2024
- Vratné kelímky NickNack, Možnost využití speciálního kelímku United Islands, který si účastníci mohli zakoupit v roce 2022
- Zákaz rozdávání letáků na festivalu partnery, festivalová produkce bez tisku jakýchkoliv propagačních letáků
- Vlastní recyklace odpadů pomocí bioplynky a dovozu do bioplynky
Snižování uhlíkové stopy
- Crowdfundingová kampaň, jejíž součástí bude kompenzace uhlíkové stopy festivalu a zapojení minipivovarů a dalších malých podnikatelů, místo velkých korporací
- Snižování uhlíkové stopy festivalu v technické produkci, v dopravě vybavení atd.
- Další výpočet a měření kompletní uhlíkové stopy festivalu, srovnání s ročníkem 2022
- Doprava části kapel po Praze na festival pomocí carsharingu, nebo elektroaut, MHD, případně jinou udržitelnou cestou (kola, motorky, atd.)
- Doprava produkčního týmu již během příprav po Praze MHD, pomocí carsharingu, nebo elektroaut, případně jinou udržitelnou cestou (kola, motorky, atd.)
Gastronomie, nápoje a stánkaři
- Všechny gastro subjekty používají pouze BIO výrobky
- Všechny gastro subjekty používají pouze Refork rozložitelné, recyklovatelné nádobí, případně nádobí jiné schválené značky
- Všechen gastroodpad je následně zpracován v bioplynce
- 70 % zapojených gastro subjektů je vegetariánských
- 100 % zapojených gastro subjektů nabízí veganské alternativy
- Zapojené gastro subjekty stále spadají do kategorie lokální a od malých podnikatelů
- Zapojené gastro subjekty třídí odpad
- Zapojené gastro subjekty fungují primárně bezobalově, tedy nekupují výrobky v plastových ani jiných obalech, ale nakupují je v bezobalových obchodech
- Minimalizace brandingu všech stánkařů a jednotný udržitelný vizuál všech stánků
Prezentace cílů udržitelného rozvoje za účelem inspirace účastníků festivalu
- Pokračování v úspěšném konceptu Ostrovy Inspirace, tedy nehudebního programu zaměřujícího se na ukázku aktivit subjektů zaměřujících se na cíle udržitelného rozvoje
- Pokračování spolupráce s Asociací společenské odpovědnosti, Skautským institutem, Skauty na dřeň, Loono, Konsent, Kokoza, Slow Femme a dalšími
- Panelové diskuze, přednášky, workshopy a besedy na téma udržitelnost, diverzita a propojování
- Pokračování v sdílení nehudebních témat s hudebními fanoušky pomocí ambasadorů, tedy vystupujících interpretů a umělců, kteří se v rámci marketingové kampaně budou vyjadřovat k jednotlivým cílům udržitelného rozvoje, které jsou jim nejbližší a tím zajistí větší šíření této myšlenky
Další témata a jejich možný rozvoj v dalších letech (ročník 2024 a dále)
- Energie (zelené energie, udržitelné obnovitelné zdroje energie, dodavatelé energií, agregáty)
- zisk záštity ministerstva životního prostředí, navázání kontaktu s jednotlivými radními
- 100% veganské občerstvení na festivalu
- 100% bezobalový festival, tzn. všichni gastro prodejci fungují pouze bezobalově
- Kompenzace uhlíkové stopy festivalu v plné výši
- Doprava interpretů, produkčního týmu i veškerého materiálu pomocí carsharingu, elektroaut, případně jinou udržitelnou cestou
- Vypravení festivalového vlaku, nebo autobusu jedoucího na zelenou energii pro účinkující i účastníky festivalu
- Zrušení používání jednorázových plastových lahví u crew, interpretů a organizátorů, nahrazení cisternami s vodou a karafami
- Práce s dešťovou a použitou vodou
- Udržitelní partneři v plné míře
- Kompostovatelné toalety
- Získání certifikátů na poli udržitelnosti a ekologie, Např. ISO 14000, ISO 20121, LEED, CG certifikace od Julie's Bicycle, AGF Award, European Festival Awards atd.
- Vytvoření interního etického kodexu pro výběr hudebních, nehudebních, mediálních i komerčních subjektů