O fenoménu showcasových festivalů a práci hudebních dramaturgů s Kamilou Buráňovou

Chcete nakouknout pod dramaturgickou pokličku hudebního festivalu? Tak čtěte dál. Fenomén showcasových festivalů, kde se koncentrují trendy, nová jména, ale i profesionálové z hudební branže, vám přiblíží Kamila Buráňová, projektová manažerka United Islands. Jako hudební nováček loni na podzim poprvé vyrazila na kurátorovanou přehlídku vycházejících hvězd Fifty Lab v Belgii, kde mimo jiné navázala spolupráci s Yannickem z rýnského festivalu  ℅ Pop. Tohle setkání stojí u zrodu letošní kurátorované Česko-německé scény, která vyroste na Dětském ostrově a přinese kousek z trendsetterského Kolína nad Rýnem do Prahy.

Co jsi očekávala a co ti přinesla zkušenost z showcasového festivalu?

Showcase festivaly jsou v hudebním světě docela fenomén. Fifty Lab v Belgii byl skvělý zážitek, který mi přinesl spoustu nových známostí a inspirace. Už tahle první zkušenost mě přesvědčila, že výhledově by dávalo smysl přidat vrstvu setkávání hudebních profesionálů, současně s koncerty hudebních objevů, i do United Islands. Mimo to jsem na Fifty Labu v Belgii potkala i Yannicka, moc sympatického kluka z Kolína nad Rýnem, který shodou okolností produkuje nejznámější rýnský festival s názvem c/o pop. Brainstormovali jsme spolu nad drinkem doslova celou noc, vybavuji si, že na hotel jsem mířila až se svítáním. Přišli jsme tím pádem o epické DJs z Afriky, kteří tvořili afterparty pro profesionály a Yannickovi se taky povedlo zaspat na vlak zpátky domů. Ale zjistili jsme, že naše festivaly si jsou až šíleně podobné. Oba festivaly jsou městské, se vstupem zdarma, přivádějí návštěvníky na netradiční lokace a k tomu oba mají také výraznou složku nehudebního programu. Současně se snaží o co největší diverzitu, udržitelnost a integraci správných hodnot jak do programu, tak do celoročních aktivit daných týmů. Neskutečný. 

Takhle tedy vznikl koncept Česko-německé scény? To vypadá jednoduše.

Tak jednoduché to zase nebylo. Ale samotnou mě překvapila rychlost, se kterou se nám podařilo spolupráci realizovat. Nicméně už v prosinci vydal Česko-německý fond budoucnosti výzvu na kooperaci v rámci post-covidového světa a když jsem ji četla, bylo mi jasné, že je to přesně pro nás a že to prostě musíme realizovat. K mému nadšení a překvapení byl Yannick i celý c/o pop tým stejného názoru a 23. 12.2021, těsně před Štědrým dnem, jsme online společně odevzdávali propracovaný projekt s žádostí o grant. Podařilo se a vznikla mezinárodní spolupráce mezi našimi dvěma festivaly s tím, že víme a přihlížíme k tomu, že c/o pop je oproti United Islands malinko dál, vzhledem k propracované vrstvě networkingu a setkání hudebních profesionálů. Součástí projektu byla také moje návštěva v Kolíně nad Rýnem a účast na jejich festivalu c/o pop po boku dalších hudebních profesionálů, c/o pop probíhal letos na konci dubna, tedy ve stejný čas, kdy jsme spouštěli naši marketingovou kampaň na Ostrovy. To bylo hodně náročné, ale přijela jsem úplně nadšená a nabytá inspirací a šla bych do toho zas.

Jak taková návštěva probíhala?  

Na festival jsem jela jako oficiální host. To mi dalo příležitost hned od začátku prožívat svou zkušenost po boku delegátů z Norska, Švédska, Finska, Ukrajiny, Litvy a dalších, se kterými jsem měla možnost poznat Kolín, Düsseldorf a jejich kulturu opravdu zblízka: netradiční výstavy (třeba na téma: from Techno to Kraftwerk), prohlídka squatů a zaniklých klubů v Kolíně, setkávání s dalšími profesionály, koncerty, přednášky, neformální recepce a taky spousta legrace. 

A kde máme tu dramaturgickou činnost a hon na hudební objevy? 

Samotný festival je rozdělen do dvou částí. První částí je c/o pop Convention, tedy dvoudenní ''konference'' hudebních profesionálů. Letošní po-covidovou edici se rozhodli udělat trochu jinak  a minimalizovat klasické vysedávání na přednáškových blocích. Vytvořili recepce, které nechali v rukou spřátelených festivalů či exportních kanceláří Francie, Irska, Kanady a dalších. V praxi to vypadalo tak, že přes den jsme vždy dostali krátkou prezentaci o jejich umělcích, potom jsme nad vínem a dobrým jídlem poznávali ostatní delegáty a agenty a večer následovaly koncerty již zmíněných umělců. Fungovalo to opravdu skvěle, a kdybychom letos nedělali Freedom Edition, věřím, že si z Kolína přivezu spoustu intepretů k jednoduchému zabookování.  

A festival samotný, jaký to byl zážitek?

V sobotu a neděli pak následoval c/o pop Ehrenfeld. Městský festival, velmi podobný tomu, jak probíhají United Islands. Součástí byla spousta místních aktivistických subjektů. Inspirovala mě také míra zapojení designu, umění a umělců, ale nejúžasnější mi přišel výběr lokací. C/o pop festival totiž probíhal v Ehrenfeldu, což je taková Letná Kolína na jedné ulici, která je plná restaurací, barů a obchodů. Co je ale naprosto geniální je, že koncerty jsou přímo uvnitř těchto netradičních lokací. Zažili jsme tedy koncert a breakdance workshop v kadeřnictví, vystoupení ukrajinského dua v kebabu a pětičlennou kapelu v Kiosku, což byla taková místní klasická večerka. To bylo prostě boží. I diskuze, různé panely a workshopy byly na místech, kde byste je nečekali. United Islands prozatím ale ponecháváme asi na ostrovech. 

Co hodnotíš jako největší inspiraci?

Naprosto jsem se zamilovala do MEWE, organizace která propojuje zájemkyně o kariéru v hudebním byznysu se ženami, které už jsou v branži na vysokých pozicích, a tím zprostředkovává jejich mentoring. A taky nonstop otevřená beer garden na schůzky. Celý koncept c/o pop hodnotím 10/10 a fakt v něm silně cítím budoucnost setkávání hudebních profesionálů. V odlehčené atmosféře a dobré náladě se totiž všechno tvoří tak nějak lépe :). 

16. 05. 2022